9 tipů, které ti pomůžou na cestě k dosahování tvých cílů

Vypracovala: Mgr. Lucie Svobodová, DiS., školní psycholog, instagram Lucky Psychologie

Dost pravděpodobně už si někdy ve svém životě zkoušel dosáhnout nějakého pro tebe důležitého cíle, který mohl být spojený se studiem, sportem, tvým koníčkem nebo celkovým seberozvojem a možná už si také zažil, že ti ten cíl stanovil někdo jiný. Zkus se zamyslet, v kterém případě, se ti dařilo lépe takový cíl splnit? Co bylo pro tebe nejtěžší? Prožil jsi dny, kdy jsi to chtěl vzdát? Co ti nakonec pomohlo vytrvat?

Stanovit si udržitelný cíl, který neskončí jen u snů a představ může být těžší, než se na první pohled zdá. Pojďme se nyní společně podívat, co by ti na tvé cestě mohlo pomoci.

  1. Cíl by měl být hlavně tvůj: Možná si teď říkáš, že to je přece jasné, že ty by si měl rozhodovat o tom, čeho chceš v životě dosáhnout. Když se ale někdy podíváme svým cílům pod pokličku, můžeme zjistit, že vlastně neděláme to, co skutečně chceme my sami. A kdo tedy? Od malička na nás působí naše rodina i širší okolí – učitelé, trenéři, kamarádi, známí i to, co vídáme na sociálních sítích. Do určitého věku je možná i v pořádku, že nás někdo tak trochu popostrkuje a vede, ale otázka je: Bude nás to bavit, když vnitřně cítíme, že to, o co se snažíme, není vlastně úplně to, co bychom chtěli? Stojíš tedy před prvním zásadním krokem a to pořádně se zamyslet, čeho chceš dosáhnout a proč toho chceš dosáhnout a co ti to má v životě přinést.
  • Měj plán: Jakmile máš jasno v tom, čeho chceš dosáhnout, stojí před tebou další důležitá otázka: Jak to udělám? Pokud budeš mít plán, je daleko pravděpodobnější, že cíle dosáhneš, než když všechno necháš jen na náhodě a budeš čekat, jak se tvoje cesta vyvine. V dalším kroku se dozvíš, co ti při tvém plánování může pomoci.
  • Buď SMART: SMART je metoda, která ti může významně pomoci při stanování dosažitelných cílů, zahrnuje pět věcí, na které by ses měl při svém plánování zaměřit. Cíl by měl být:
  • Specific: specifický, srozumitelný; snaž se si ho pro sebe pojmenovat co nejpřesněji,
  • Measurable: měřitelný, tak aby si mohl sledovat pokroky, které na své cestě děláš,
  • Achievable/Acceptable: dosažitelný (ve stanoveném čase)
  • Realistic: realistický,
  • Time bound: se stanoveným termínem splnění.

Když bychom si uvedli konkrétní příklad, dejme tomu, že se budeš snažit snížit nebo zvýšit svou hmotnost.

Nastavení cíle bez využití metody SMART bude: „Zhubnout/Přibrat.“ Pokud má někdo hodně silnou vůli, možná mu to jedno slovo a rozhodnutí bude stačit. Jenže dost často takto vyřčené předsevzetí končí neúspěchem. Stejný cíl stanovený za použití metody SMART by mohl znít takto: „Budu 3x denně jíst vyvážená jídla s dostatkem ovoce a zeleniny, sladké nebo tučné potraviny si dopřeju 1x týdně, 3x týdně budu 1 h cvičit (posilování, běh, brusle, kolo…), za 5 měsíců zhubnu 5-6 kg.“ V druhém případě už budeš vědět, co od sebe očekáváš, postup tvého snažení je snadno sledovatelný a měřitelný přesně tak, aby si nakonec mohl uspět.

  • Využij vnitřní motivaci: Rozlišujeme dva druhy motivace vnější a vnitřní. Vnější motivace se opírá o to, že svým úsilím něco získáš od druhých: uznání okolí, lepší známky, peníze, potlesk… dosaď si sám podle sebe. Na vnější motivaci si poměrně rychle vytvoříme závislost (jsou to třeba i srdíčka a lajky u příspěvků na sociálních sítích) a může být vyčerpávající, protože se snažíme dělat i věci, které nás nemusí bavit, jen proto, aby přišlo ocenění zvenčí. Možná sám už teď chápeš, že se tohle nedá dlouhodobě vydržet. Vnitřní motivace je o nás samých. O tom, že nás těší se dál posouvat, růst, máme z toho radost. Vnitřně motivovaní lidé mají daleko větší šanci, že vydrží a dotáhnout věci opravdu do konce a tím se vracíme na úplný začátek, když si dobře zvolíš svůj cíl, měla by se nastartovat i vnitřní motivace k jeho dosažení. Přemýšlej tedy pečlivě nad tím, co skutečně PRO SEBE chceš.
  • Zaměř se na cestu: Často se v hlavě zaměříme na to, jak už jsme dosáhli svého cíle a na to, jak se tím změní náš život, co všechno tím získáme. Pak se najednou vrátíme zpátky do reality a uvědomíme si, že jsme od toho, co chceme ještě hodně daleko. Velké věci se ale nedějí přes noc (tedy většinou). I z toho důvodu je dobré, když se naladíš na to, že tvým cílem by měla být hlavně samotná cesta, po které teď nějakou dobu půjdeš a mělo by tě to bavit.
  • Připrav se na změnu: Změnit dosavadní způsob myšlení může někdy pěkně bolet. Ono je totiž jednodušší dělat věci tak, jak jsme zvyklí, jenže jet ve starých vyjetých kolejích a čekat, že se tím něco změní většinou nefunguje. Připrav se tedy na to, že změny tě můžou naplnit strachem, nejistotou, možná budeš pochybovat o tom, zda jsi dost dobrý a možná tě dokonce od tvé cesty bude zrazovat okolí. V takových chvílích je dobré podpořit sám sebe. Zkus si na nějakou kartičku, kterou budeš mít pořád u sebe napsat, proč ses rozhodl o svůj cíl usilovat a přečti si ji kdykoliv, když se objeví pochybnosti, pomoci ti také může, když si budeš každý den zaznamenávat aspoň jednu věc, která se ti povedla a posunula tě o kousíček blíž k tomu, co chceš. I malý posun se počítá. Změna je proces.
  • Počítej i s chybami: Buď připravený na to, že ne vše půjde vždycky hladce, že budou dny, kdy se ti nebude dařit nebo chtít na svém cíli pracovat a možná se objeví i nějaké ty chyby. Většinou se chyb obáváme. Ve škole znamenají horší známku, v životě často i něco nepříjemného, čemu bychom se rádi vyhnuli. Chyby ale nejsou špatné. Záleží na tom, jak se na ně díváš. Zkus se ze svých chyb poučit a zapřemýšlet nad tím, co ti mohou dát.
  • Buď otevřený a připravený cestou cíl i poupravit nebo změnit: Někdy se můžeš stát, že ať se snažíš sebevíc, nedaří se ti všechno tak, jak by jsi chtěl. Nebo třeba zjistíš, že to, o co jsi původně tak stál ti vlastně nepřináší žádnou radost. Co uděláš? Budeš dál trvat na původním cíli nebo ho změníš? Někdy změna původního záměru může být velmi osvobozující a otevře ti nové dveře.
  • Obklop se inspirativními lidmi: Ať už to bude někdo z tvého okolí nebo třeba někdo, koho osobně přímo neznáš, ale líbí se ti jeho životní příběh, zkus si uvědomit, čím je pro tebe ten daný člověk inspirující. Je to tím, jakou má vytrvalost, sebevědomí, způsob jak přemýšlí? Můžeš si z toho vzít něco pro sebe? Udělej to, ale zároveň se neboj toho být jiný a nesplývat s davem.

Přeji ti, ať se ti v životě daří vše, co si jen budeš přát.

Vypracovala: Mgr. Lucie Svobodová, DiS., školní psycholog, instagram Lucky Psychologie

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.